Aρχές της δεκαετίας του '60. Μιά πολύ ωραία φωτογραφία της πόλης γεμάτη με τα ζωηρά χρώματα της παιδικής μας ηλικίας. Στο κέντρο της, ο τουρμπές της μητέρας του Μωχάμετ Άλυ. Η μητέρα του Μωχάμετ Άλυ Zeyneb Hatum τάφηκε στο χώρο που βλέπουμε στη γωνία Δοϊράνης και Βενιζέλου καθότι ο πέριξ του μνημείου χώρος θεωρούνταν από τους Μουσουλμάνους ιερός. Η περιοχή, όπως και η πλατεία του Αγ. Νικολάου ήταν διάσπαρτη από τουρκικά μνήματα. Βέβαια η μεγαλύτερη έκταση των μουσουλμανικών νεκροταφείων βρισκόταν στο χώρο του σημερινού Δημοτικού κήπου και κάτω από την οδό Βενιζέλου σχεδόν μέχρι τη θάλασσα.
Η κατεδάφιση του τουρμπέ ξεκίνησε το 1965, αφού προηγήθηκε έντονη διαμάχη μεταξύ του Δήμου και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Το 1968 ο Ευαγγελίου ολοκλήρωσε την κατεδάφιση του μνημείου μετονομάζοντας την μέχρι τότε πλατεία Φουάτ σε πλατεία Ελευθερίας.
Στη κάτω φωτογραφία - που είναι πολύ πιο παλιά- φαίνεται και η αρχική περίφραξη του τουρμπέ. Παρατηρείστε ότι ακριβώς από κάτω, εκεί που είναι το κάρο, υπάρχουν μαγαζιά τα οποία εμπόδιζαν τη πρόσβαση προς την θάλασσα. Τα κατεδάφισαν οι Βούλγαροι κατά την περίοδο της 3ης Βουλγαρικής κατοχής το 1941, ελευθερώνοντας το χώρο, χρησιμοποιώντας ''εθελοντές'' Καβαλιώτες.
Επιστρέφοντας στην πάνω φωτογραφία, τα αυτοκίνητα που φαίνονται δεξιά του μνημείου, είναι ταξί. Βρήκα ένα τιμοκατάλογο με τα κόμιστρά τους που ανακοινώθηκε τον Νοέμβριο του 1959. Σήμερα πάντως η διαδρομή Καβάλα-Μπάτη με ταξί κοστίζει περίπου 5 Ευρώ, ενώ για το Παλιό το κόστος είναι 13 περίπου Ευρώ. Προσέξτε ακόμη, στην άκρη δεξιά της φωτογραφίας, το Αστικό λεωφορείο (επονομαζόμενο τότε Καμηλάκι).
Η κατεδάφιση του τουρμπέ ξεκίνησε το 1965, αφού προηγήθηκε έντονη διαμάχη μεταξύ του Δήμου και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Το 1968 ο Ευαγγελίου ολοκλήρωσε την κατεδάφιση του μνημείου μετονομάζοντας την μέχρι τότε πλατεία Φουάτ σε πλατεία Ελευθερίας.
Στη κάτω φωτογραφία - που είναι πολύ πιο παλιά- φαίνεται και η αρχική περίφραξη του τουρμπέ. Παρατηρείστε ότι ακριβώς από κάτω, εκεί που είναι το κάρο, υπάρχουν μαγαζιά τα οποία εμπόδιζαν τη πρόσβαση προς την θάλασσα. Τα κατεδάφισαν οι Βούλγαροι κατά την περίοδο της 3ης Βουλγαρικής κατοχής το 1941, ελευθερώνοντας το χώρο, χρησιμοποιώντας ''εθελοντές'' Καβαλιώτες.
Επιστρέφοντας στην πάνω φωτογραφία, τα αυτοκίνητα που φαίνονται δεξιά του μνημείου, είναι ταξί. Βρήκα ένα τιμοκατάλογο με τα κόμιστρά τους που ανακοινώθηκε τον Νοέμβριο του 1959. Σήμερα πάντως η διαδρομή Καβάλα-Μπάτη με ταξί κοστίζει περίπου 5 Ευρώ, ενώ για το Παλιό το κόστος είναι 13 περίπου Ευρώ. Προσέξτε ακόμη, στην άκρη δεξιά της φωτογραφίας, το Αστικό λεωφορείο (επονομαζόμενο τότε Καμηλάκι).