Περίπου 20 λεπτά μετά τις 5 το απόγευμα της Τρίτης 3 Νοεμβρίου το νερό άρχισε και πάλι να τρέχει στη θρυλική Fontana di Trevi, προκαλώντας τα ενθουσιώδη χειροκροτήματα των άπειρων παρισταμένων, ντόπιων και ξένων. Κινητά τηλέφωνα, κάμερες και φωτογραφικές μηχανές αποθανάτισαν το νέο πρόσωπο του διασημότερου σιντριβανιού της Ρώμης που συνδέθηκε όσο τίποτε άλλο με την αναμελιά και τη νυχτερινή ζωή της Αιώνιας πόλης κι έγινε ακόμη πιο διάσημο διεθνώς χάρη στις ταινίες «Dolce Vita» του Φελίνι και «Roman Holidays» με την Audrey Hepburn και τον Gregory Peck.
Η Fontana di Trevi ύστερα από 17 μήνες εργασιών αναστήλωσης που χρηματοδοτήθηκαν από τον οίκο μόδας Fendi, με τη δαπάνη να ξεπερνά τα δύο εκατ. ευρώ, και 3 μήνες νωρίτερα απ ότι αρχικά είχε προβλεφθεί, παραδόθηκε στο κοινό. Εν τω μεταξύ η πρόσβαση στο μνημειακό μπαρόκ συντριβάνι - που κατασκευάστηκε το 1762 - είχε διατηρηθεί σε όλη τη διάρκεια των εργασιών.
Οι εντυπώσεις που καταγράφηκαν το απόγευμα των εγκαινίων ήταν θετικές, και ο αρχαιολόγος Ντάριους Άρια, διευθυντής του Αμερικανικού Ινστιτούτου Ρωμαϊκών σπουδών, δήλωσε ενθουσιασμένος ότι: «το φως είναι πιο σοφιστικέ και τονίζει περισσότερο το καθαυτό μνημείο...» Ο οίκος Fendi σε μια «πράξη αγάπης απέναντι στη Ρώμη» ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει την αποκατάσταση τεσσάρων ακόμη σιντριβανιών της ιταλικής πρωτεύουσας.
Λίγες μέρες νωρίτερα από τα εγκαίνια της ''νέας'' Fontana di Trevi, τα 140 σκαλιά που οδηγούν από την Piazza di Spagna στο λόφο του Pricto έκλεισαν για το κοινό προκειμένου ν αρχίσουν εργασίες αποκατάστασης οι οποίες χρηματοδοτούνται από τον οίκο Bulgari και θα κοστίσουν περίπου 1,5 εκατ. ευρώ. Επίσης ήδη ο οίκος Tod' s έχει αναλάβει την αναστήλωση του Κολοσσαίου, κόστους 30 εκατ. ευρω, προκαλώντας βέβαια πολλές συζητήσεις διεθνώς.
Τελικά απ΄ότι φαίνεται, η μόδα σώζει τα μνημεία.
Βέβαια υπάρχει αντίλογος στην «υιοθεσία» της ιταλικής πολιτιστικής κληρονομιάς από τον ιδιωτικό τομέα και ορισμένοι κάνουν λόγο για «ντισνεοποίηση» που μπορεί να οδηγήσει στην «Πομπηία της Prada» ή στον «κεκλιμένο Πύργο της Gucci».
Το κράτος όμως δεν είναι πλέον σε θέση να φροντίσει τα πάντα κι η αποκατάσταση των μνημείων από τους οίκους μόδας είναι μια ευπρόσδεκτη χειρ βοηθείας εν καιρώ κρίσης. «Αρκεί η ιταλική κυβέρνηση να έχει μια συγκεκριμένη γραμμή και να τίθεται ταυτόγχρονα και θέμα αισθητικής» δήλωσε στον Guardian η καθηγήτρια Αρχαιολογίας Λουίζα Καπόνι.
Ίσως κάτι ανάλογο θα ήταν καλό να προβληματίσει τους ''εγκέφαλους'' του δικού μας Υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με τους παρατημένους αρχαιολογικούς χώρους και τα εγκαταλειμμένα μουσεία, και να σταματήσει να θεωρείται ιεροσυλία η παρέμβαση του ιδιωτικού τομέα στα μνημεία και την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Αξίζει ακόμη να σχολιαστεί ότι αν και τα εγκαίνια στη Fontana di Trevi έγιναν 10 μέρες μετά το βάρβαρο τρομοκρατικό κτύπημα στο Παρίσι, το γεγονός αυτό ελάχιστα επηρέασε τον τουρισμό της ιταλικής πρωτεύουσας και την αθρόα προσέλευση των επισκεπτών στο μνημείο. Μόνο που η παρουσία της αστυνομίας είναι παντού αισθητή.