Κυριακή, 21 Απριλίου 2013

Φρονηματιστικά μαθήματα

Πριν αρκετούς μήνες που έψαχνα στο πατάρι των γονιών μου, μεταξύ άλλων σχολικών βιβλίων που είχα κρατήσει, βρήκα και το βιβλίο της Πολιτικής Αγωγής που  διδαχθήκαμε το 1973 στην Γ΄ Γυμνασίου.
Το βιβλίο εκδόθηκε πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1970 και από τότε εντάχθηκε στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Σκοπός του ήταν, όπως γράφει στην εισαγωγή, να γνωρίζει ο πολίτης πώς λειτουργεί το δημοκρατικό πολίτευμα, ποιοί είναι οι κίνδυνοι που απειλούν τη δημοκρατία και « υπό υπό ποίας συνθήκας κυβερνώνται οι άνθρωποι εις τα ολοκληρωτικά καθεστώτα»....
Γκαιμπελικής έμπνευσης κατασκεύασμα ή προϊόν ηλιθιότητας; Μάλλον και τα δύο.
Φυσικά υπάρχει κεφάλαιο (11) που αναφέρεται αναλυτικά στην επανάσταση της 21ης Απριλίου και στην ιστορική αναγκαιότητα αυτής. Το διδαχθήκαμε το 2ο τετράμηνο, όπως και το κεφάλαιο που αναφέρεται στην αναθεώρηση του ''Συντάγματος'' και στην μορφή του πολιτεύματος (εκτός εξεταστέας ύλης τα δύο τελευταία). Ως μορφή πολιτεύματος προσδιορίζεται η Βασιλευομένη Δημοκρατία «πέραν όμως τούτου, το σύνταγμα διακηρύσσει πανηγυρικώς την αρχήν της λαϊκής κυριαρχίας» (αυτό αναγράφεται με αραιά μαύρα γράμματα!). Αναρωτιέμαι τι απορίες είχαμε κατά την παράδοση του μαθήματος και τι σχολιάζαμε γι αυτά που ακούγαμε....

blog comments powered by Disqus