Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου 2018

Τα πρώτα υπεραστικά ...

 Αρχές της δεκαετίας του ΄20. Στη φωτογραφία κάποια από τα πρώτα  αυτοκίνητα που εκτελούσαν την υπεραστική συγκοινωνία μεταξύ Καβάλας, Δράμας, Χρυσούπολης και Ελευθερούπολης. Η διαδρομή Καβάλας-Δράμας διαρκούσε κανονικά δύο ώρες, όταν δεν διαρκούσε ... μια μέρα λόγω των συχνών βλαβών των αυτοκινήτων. Για την κίνηση πολλές φορές χρησιμοποιούνταν και οι πλάτες των επιβατών τους. Μέχρι και το 1936 ο δρόμος για τη Δράμα περνούσε μέσα από το Ντικιλί Τας.
 Όσον  αφορά τη διαδρομή Καβάλας Χρυσούπολης, ο χρόνος που διαρκούσε ήταν απροσδιόριστος δεδομένου ότι τις μέρες που έβρεχε τα αυτοκίνητα ακινητοποιούνταν κολλημένα στις λάσπες των πρωτόγονων δρόμων που συνέδεαν την πόλη με την κωμόπολη. 
Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι τα εισιτήρια ήταν αρκετά ακριβά. Το εισιτήριο από την Καβάλα για τη Δράμα κόστιζε 75 δραχμές, όσο περίπου το ημερομίσθιο ενός καλοπληρωμένου καπνεργάτη (το εισιτήριο για το αστικό  κόστιζε 5 δραχμές).
Για τον επιβάτη υπήρχε ένας ακόμη κίνδυνος. Έπρεπε να καταβάλει το εισιτήριό του είτε έφτανε είτε όχι στον προορισμό του. Υπήρχε άγραφος νόμος κατά τον οποίον εφόσον επιβιβάστηκε στο αυτοκίνητο και διήνυσε κάποιαν απόσταση, αν το όχημα πάθαινε βλάβη, ήταν υποχρεωμένος να συνεχίσει το ταξίδι με άλλο μέσον (συνήθως με τα πόδια) χωρίς να δικαιούται επιστροφή των χρημάτων του.



Φωτογραφίες:
1. Σταθμός αυτοκινήτων στην Ελευθερούπολη, κοντά στο σημερινό ΚΤΕΛ.
2. Ο δρόμος για τους Φιλίππους και την Ελευθερούπολη, φωτογραφημένος το 1928 από τον Ελβετό αρχαιολόγο P. Collart.
3. Δίπλωμα οδήγησης με ημερομηνία έκδοσης  το 1925.
4. Εγκαίνια της οδού Καβάλας-Ξάνθης, το 1928, τραβηγμένη στη διασταύρωση Χρυσούπολης. Διακρίνεται ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος ενώ στο κέντρο φαίνεται ο Αχιλ. Παπαδάτος, υφυπουργός της κυβέρνησης Ελ. Βενιζέλου.


blog comments powered by Disqus